پیش‌بینی قیمت طلا و سکه برای فردا (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) | ریزش میلیونی قیمت‌ها در بازار طلا و سکه در بازار امروز دلار‌های خانگی روانه بازار شدند | روند نزولی قیمت دلار در بازار آزاد سرعت گرفت (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) پلمب سالن زیبایی گران‌فروش در بولوار وکیل‌آباد مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) ماجرای رانت ۴میلیارددلاری مونتاژکاران خودرو چه بود؟ حدود ۱۰ میلیون جوجه‌ریزی در فروردین ماه ۱۴۰۳ محقق شد چند خواسته مهم جامعه کارگری در هفته کار و کارگر | موضوع رفاهیات کارگری در مشکلات دیگر این قشر گم شده است متقاضیان نهضت ملی مسکن باید هر ۲ ماه ۴۰ میلیون واریز کنند دو روی بازار سهام امروز | گزارش وضعیت بورس (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) گارانتی، هر روز شکننده‌تر از دیروز نان مردم و ایمان جامعه قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) | ادامه ریزش قیمت در بازار منتظر سود مرحله سوم سهام عدالت باشید | + زمان واریز خاندوزی خبر داد: پرداخت ۱۱۷ همت تسهیلات بدون‌ضامن طی ۲ سال گذشته چرا مصرف برق کولر گازی بالاست؟ | قبض برق دومیلیون‌تومانی در صورت استفاده از کولر گازی آسیب سلامت روان در پی نبود امنیت شغلی بررسی فایل‌های اجاره ملک در مطهری شمالی مشهد | تجمع خانه‌های ویلایی در این منطقه + جدول (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) ظرفیت یک میلیون دلاری صادرات فرش ماشینی ۹۵ درصد قراردادهای کار موقت هستند | اجرای مصوبه تعیین سقف ۴ سال برای قراردادهای موقت  افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک قیمت طلا، دلار و سکه در بازار امروز (شنبه، ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) کمبود فصلی لوازم یدکی در بازار حباب سکه در اولین روز هفته، کاهشی یا افزایشی؟ (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) بازار سیاه لاستیک خودرو از بین می‌رود | تقاضا برای خرید کاهشی شد ریزش گسترده قیمت‌ها در بازار خودرو | آخرین قیمت سمند، دنا، ساینا، شاهین و کوییک (شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز | بازار آرام گرفت (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) برنامه وزارت صمت برای جهش در تولید خودرو
سرخط خبرها

امسال حجم استخراج از معادن سنگ آهن خراسان رضوی به ۴۰ میلیون تن می‌رسد | صادارت ماهانه ۲۰۰۰ تن میلگرد از استان به عراق

  • کد خبر: ۱۷۵۶۷۳
  • ۰۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۵
امسال حجم استخراج از معادن سنگ آهن خراسان رضوی به ۴۰ میلیون تن می‌رسد | صادارت ماهانه ۲۰۰۰ تن میلگرد از استان به عراق
با ورود سرمایه‌گذاران اصفهانی و خوزستانی، استخراج از معادن خراسان رضوی افزایش یافته و صادرات رونق گرفته است.

به گزارش شهرآرانیوز خراسان رضوی به دلیل تنوع ذخایر معدنی و همچنین برخورداری از ظرفیت معادن سنگان خواف یکی از استان‌های مطرح در حوزه بهره برداری از معادن در کشور محسوب می‌شود. ظرفیت‌های خراسان رضوی در حوزه معدن سبب شده است تا از زمان روی کارآمدن دولت سیزدهم تقویت بخش معدن در دستورکار مدیران استانی قرار بگیرد.

در همین راستا سال گذشته بخش معدن خراسان رضوی توانست رشد ۵.۷ درصدی را تجربه کند، این درحالی است که در سال ۱۴۰۱ رشد بخش معدن کشور ۲.۶ درصد بوده است. در سال۱۴۰۱ و برای اولین بار شاهد افزایش پروانه بهره برداری ۵۰درصدی در استان بودیم که موجب رشد اقتصادی استان در حوزه معدنی نسبت به سال‌های گذشته شد و این اتفاق موجب رشد ۲.۵درصدی اقتصادی در حوزه معدنی کل کشور شد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در همایش رویداد فناوری اطلاعات در صنایع معدنی، در حاشیه شانزدهمین نمایشگاه بین المللی معدن و متالورژی در مشهد، از برنامه ریزی برای رشد ۳۰ درصدی اکتشاف و استخراج هشت ماده معدنی در استان خبر داده و گفته است که بر اساس برنامه ریزی انجام شده و با همکاری شرکت ایمیدرو، امسال باید استخراج معادن سنگ آهن استان به عدد ۴۰میلیون تن در سال برسد.

صحبت‌های رجبی را باید در راستای تلاش مسئولان استانی برای حضور شرکت‌های بزرگ معدنی در خراسان رضوی ارزیابی کرد. به ویژه این نکته را باید یادآور شد که در سال‌های گذشته نبود شرکت‌های بزرگ به عنوان یکی از موانع رشد بخش معادن خراسان رضوی ذکرشده است. اکنون چند وقت است که در استان ورود شرکت‌های بزرگ معدنی و فراوری در حال پیگیری است تا با گره خوردن اقتصاد معدن خراسان رضوی با آن‌ها بستر‌های لازم برای رشد معدنی این استان فراهم شود. در همین راستا مسئولان استانی توانسته اند پای شرکت‌های مطرح صنعتی و معدنی کشور را به خراسان رضوی باز کنند.

همکاری معدنی با اصفهانی‌ها

در همین راستا به منظور توسعه همکاری معدنی با استان اصفهان نشستی بین مهدی کوهی، مدیرعامل ذوب آهن اصفهان و امیررضا رجبی، مدیرکل سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی، برگزار شده است. مدیرعامل ذوب آهن در این نشست گفته است که این مجتمع صنعتی به عنوان یک صنعت ملی در منطقه سنگان حاضر شده است و تلاش می‌کند در این منطقه هاب تأمین مواد اولیه خود را ایجاد کند. درراستای حضور فعال و قدرتمند ذوب آهن اصفهان در منطقه سنگان، ساختار بخش معدنی این مجتمع عظیم صنعتی تقویت می‌شود و نتیجه آن تأمین پایدار برای تولید پایدار خواهد بود.

ورود خوزستانی‌ها به معادن خراسان

حبیب نوری، مدیر روابط عمومی شرکت صنعتی و معدنی سیمیدکو، در حاشیه شانزدهمین نمایشگاه بین المللی معدن و متالورژی در مشهد در گفتگو با شهرآرا از همکاری معدنی خراسان رضوی و خوزستان در حوزه فولاد خبر می‌دهد و می‌گوید: درمجموع اگر ظرفیت‌های بخش معدنی ایران را در استان‌های مختلف بررسی کنیم، متوجه می‌شویم که کشور ما دارای ظرفیت‌های زیادی در حوزه معادن است. برخی شرکت‌ها در حوزه استخراج و برخی دیگر در حوزه فراوری فعال بوده اند و دارای تجربه‌های ارزشمندی در حوزه خود هستند. یکی از کار‌هایی که برای توسعه بخش معدن می‌توان انجام داد، همکاری و تعامل این شرکت‌ها با یکدیگر است.

تحقق این مسئله سبب می‌شود تا حجم سرمایه گذاری در بخش استخراج و فراوری معادن در کشور افزایش یابد. اکنون در حوزه معدن این مسئله در خراسان رضوی اتفاق افتاده است و سرمایه گذاری شرکت‌های فولادی در بخش معادن این استان، سبب جهش رشد معدن شده است. وی تأکید می‌کند: هر چقدر تعاملات در حوزه صنایع معدنی بین استان‌ها بیشتر شود، این مسئله می‌تواند رشد بخش معدن را شتاب بیشتری بدهد.

وی ادامه می‌دهد: البته نباید نتایج این تعاملات را منحصر به تولید، فراوری و صادرات دانست. این تعاملات می‌تواند روی بحث اجرای طرح‌های محرومیت زدایی از مناطق معدنی هم تأثیر بسزایی بگذارد.

صادرات به آسیای میانه، سوریه و عراق

امیر شکوهی، مدیرعامل یک شرکت تجاری محصولات فولادی و معدنی هم که در نمایشگاه حضور داشت، به ظرفیت‌های صادراتی خراسان رضوی اشاره می‌کند و می‌گوید: کشور‌های آسیای میانه، افغانستان، عراق و سوریه جزو بازار‌های هدف صادراتی خراسان رضوی برای محصولات فولادی هستند.

به عنوان مثال عراقی‌ها یک قرارداد خرید ۱۵ هزار تن میل گرد با ما منعقد کرده اند که در حال حاضر ماهانه ۲ هزار تن میل گرد به این کشور صادر می‌کنیم. ۲۱ کارخانه میل گرد افغانستان نیز شمش موردنیازشان را از طریق خراسان رضوی تأمین می‌کنند. این مسئله نشان می‌دهد که دو کشور در حوزه محصولات فولادی به سمت یک همکاری دوجانبه حرکت کرده اند. وی تأکید می‌کند: بخش معدن و فولاد بازار بزرگی در دنیا دارد؛ در کشورمان هم بازار خوبی برای معدن هست. افزایش سهم ایران در بازار‌های جهانی نیازمند تعامل شرکت‌های کوچک و بزرگ فعال در این بخش است.

تولید ماشین آلات معدنی

حسین امیری، مدیر فروش یکی از شرکت‌های تولیدکننده ماشین آلات معدنی هم که در نمایشگاه حضور داشت، با بیان اینکه تا پیش از سال ۹۷ و شروع تحریم‌ها بیشتر واردکننده ماشین آلات معدنی بوده اند، می‌گوید: از آن سال به بعد به مرور وارد بحث تولید ماشین آلات معدنی در کشور شدیم. تجربه چند سال گذشته نشان می‌دهد که در ایران زمینه‌های خوبی برای توسعه ساخت ماشین آلات معدنی وجود دارد. بااین حال توسعه روند تولید نیازمند تعامل شرکت‌های بزرگ معدنی و فولادی با تولیدکنندگان است. اگر این تعامل بیشتر شود زمینه برای توسعه بازار ماشین آلات ساخت داخل فراهم می‌شود.

صادرات سنگ تزیینی به قطر

مهدی حسینی مقدم، سرپرست واحد اکتشافات شرکت صنایع و معادن رضوی، با بیان اینکه محصولات معدنی خراسان رضوی بازار خوبی در کشور‌های خلیج فارس دارند، می‌گوید: در جریان پروژه‌هایی که قطر برای جام جهانی اجرا می‌کرد، بخشی از سنگ‌های ساختمانی و تزیینی موردنیاز خودش را از خراسان رضوی و مشهد تأمین کرد. وی با بیان اینکه چشم انداز مثبتی برای صادرات محصولات معدنی به عربستان هم وجود دارد، بیان می‌کند: تولیدکنندگان آهن اسفنجی، سیمان، فولاد، روی و حتی سنگ‌های ساختمانی می‌توانند سهم خوبی از بازار عربستان از آن خود کنند. بااین حال این مسئله نیازمند بازاریابی مناسب و دقیق در این کشور است به ویژه اینکه در بازار عربستان با رقیبی مانند ترکیه نیز روبه رو هستیم.

امیررضا رجبی
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی
براساس برنامه‌ریزی انجام‌شده و با همکاری شرکت ایمیدرو، امسال باید استخراج معادن سنگ آهن استان به عدد ۴۰میلیون تن در سال برسد، این در حالی است که باید در هشت ماده معدنی استان، رشد اکتشاف و استخراج بالای ۳۰درصد داشته باشیم تا روند رشد اقتصادی استان محقق شود.

محمدرضا توکلی‌زاده
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی
فراوری مواد معدنی و تبدیل مواد خام به محصولات ثانویه و نهایی، خلق ارزش‌افزوده برای منابع این بخش را در پی خواهد داشت و ماحصل همه این‌ها، رشد اشتغال و درآمد خواهد بود و تمرکز و پیگیری این مسئله مهم، به نفع اقتصاد استان خواهد بود. تقویت ارتباط و پیوند میان صنایع معدنی با معادن در ایجاد ارزش افزوده و پرهیز از خام‌فروشی مؤثر است.

مسعود میرزایی
رئیس پارک علم و فناوری خراسان رضوی
موضوع مطالعات در بخش تحقیق و توسعه بسیار مهم است و ارزش‌افزوده بسیاری، به‌ویژه در حوزه صنایع فولاد و معدن دارد، به‌طوری‌که یک‌میلیون تومان هزینه، موجب سود ۲۲برابری در صنایع فولاد و معدنی خواهد بود.

محمد توکلی
معاون امور معادن و صنایع معدنی اداره کل صمت خراسان رضوی
یکی از معضلات اصلی در حوزه معدن، دشواری‌های تأمین ماشین‌آلات این بخش است. در استان، شرکت پیمانکار برای واردات ماشین‌آلات موردنیاز معدن‌کاران وجود ندارد که باید در این زمینه پیگیری شود. از سویی در شهرک‌های صنعتی استان، صنایع معدنی حضور ندارند.

امسال استخراج از معادن سنگ آهن خراسان رضوی به ۴۰ میلیون تن می‌رسد | صادارت ماهانه ۲۰۰۰ تن میلگرد از استان به عراق

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->